Skolens værdier

Alle grundskoler i Danmark skal ifølge Undervisningsmiljøloven, udarbejde et værdiregelsæt for at sikre god adfærd blandt ledelse, personale og elever samt høj trivsel på skolen. I værdiregelsættet skal der indgå en antimobbestrategi, som skal målrette skolens arbejde mod mobning.

Værdiregelsættet og antimobbestrategien hænger derfor uløseligt sammen.

En antimobbestrategi tager sit afsæt i og spiller aktivt sammen med et stærkt, veldefineret og forankret sæt af kerneværdier, som tydeligt rammesætter kulturen samt den pædagogiske og didaktiske praksis på skolen.

Et værdiregelsæt sætter ord på skolens kerneværdier for god adfærd blandt ledelse, personale og elever. Kerneværdierne beskriver, hvordan skolen aktivt arbejder med at sikre et godt undervisningsmiljø, med fokus på elevernes trivsel og læring.

En antimobbestrategi giver fælles retningslinjer for arbejdet mod mobning ved at beskrive, hvordan skolen vil forebygge og håndtere mobning i praksis.

Til venstre her på siden kan du læse mere om hvordan vi i praksis arbejder med værdier på Aalestrup Skole